Frågor & svar
Hur bokar jag tid?
Boka tid genom att ringa oss på 031-54 25 50 eller använda vårat kontaktformulär.
Vad kostar det?
Vilka betalmetoder accepterar ni?
Vi accepterar kortbetalning och kontaktlösa betalmetoder som Apple Pay och Samsung Pay. Vi hanterar däremot inte kontanter.
Erbjuder ni era tjänster till företag också?
Ja, vi hjälper både privat- och företagskunder.
Var sker provtagningen?
För din bekvämlighet kommer vi till dig för provtagning. Det kan vara hemma hos dig, på din uppfart, på din arbetsplats eller annan lämplig plats.
Hur sker provtagningen?
Både PCR- och antigen-test tas med provtagningspinne som roteras långt bak i näsan. PCR-provet skickas sedan till det laboratorium vi har samarbete med för analys. Antigen-provet kan analyseras på plats med svar inom 20 minuter. Vi bär alltid skyddsutrustning för din och vår säkerhet. Provtagningen sker alltid av legitimerad sjukvårdspersonal.
Vad är skillnaden mellan PCR-test och antigen-test?
PCR-test är ett mer tillförlitligt test och kräver analys på laboratorium. De flesta flygbolag och länder kräver PCR-test för inresa. Antigen-test är ett snabbtest och svar fås inom 20 minuter. Det finns vissa länder där det räcker med antigen-test för inresa. Ansvaret vilar på dig att ta reda på vad som gäller för ditt resmål.
Vad använder ni för provutrustning?
Vi använder oss av kvalitetssäkrade produkter från välrenommerade leverantörer. Vårat PCR-test analyseras av Life Genomics i Göteborg, som är ett laboratorium ackrediterat av Swedac (Sveriges nationella ackrediteringsorgan) för provning enligt standarden ISO 15189. Vårat antigen-test analyseras med ett pålitligt testkit framtaget av Abbott som heter Panbio™ COVID-19 Ag Rapid Test Device (lateral flow), som har en sensitivitet på 91,4% och specificitet på 99,8 %.
Hur vet jag vilket prov jag behöver ta inför min resa?
Vår tjänst syftar till att erbjuda provtagning och utfärdande av friskintyg. Vi tar inget ansvar för vilka krav som behöver vara uppfyllda för ditt resmål. Vi tar heller inte ansvar för eventuella ändringar i olika länders inreseregler eller flygbolagens regler och ageranden.
Vi rekommenderar att du läser på Sweden Abroad och Folkhälsomyndighetens rekommendationer samt kontrollerar med din researrangör eller ditt flygbolag vilka regler som gäller för ditt resmål samt eventuella mellanlandningar.
Hur får jag mitt reseintyg?
För PCR-test skickas intyg elektroniskt med en GDPR-verifierad krypterad metod när provsvar har kommit. Om PCR-provet tas på förmiddagen kan intyget oftast skickas samma kväll. Annars skickas det nästföljande dag. För antigen-test lämnas intyget på plats eftersom provsvar kommer inom 20 minuter.
Kan jag spåra och verifiera mitt provsvar?
Vid provtagning med PCR-test får du ett unikt provnummer, som du kan använda för att spåra och verifiera ditt provsvar på www.coronapassport.se. Denna information finns också på ditt reseintyg.
Vilken information innehåller reseintyget?
Intyget innehåller namn, födelsedatum, passnummer, datum för provtagning, unikt provnummer, QR-kod för verifiering av provsvar, provsvar, analystyp, laboratoriets namn och dess ISO-certifiering. Intyget stämplas och skrivs under av specialistläkare i allmänmedicin.
OBS! Vissa länder har egna officiella intyg som de vill att man fyller i. Det är ditt ansvar att ta reda på om så är fallet för ditt resmål. I annat fall utfärdas vårat standardintyg.
Vad händer om mitt provsvar är positivt?
Covid-19 är en anmälningspliktig sjukdom enligt smittskyddslagen (2004:168) och smittskyddsförordningen (2004:255). I händelse av positivt svar får du inte vidta någon resa och måste isolera dig i karantän. Ett reseintyg kan inte heller utfärdas. Därför riktar sig vår tjänst endast till symtomfria individer. Vid positivt svar hjälper vid dig med rådgivning och ser också till att korrekta åtgärder vidtas, så som smittspårning och smittskyddsanmälan.
Tyvärr går det inte kräva återbetalning eftersom kostnaden för provtagningen är oberoende av provresultatet. Men vi kan utan extra kostnad hjälpa dig med intyg för avbokning av din resa om du har ett avbeställningsskydd som gäller för sjukdom.
Vad händer om mitt flyg blir försenat eller inställt?
Vi tar inget ansvar om ditt flyg blir försenat eller inställt. Likaså tar vi heller inget ansvar ifall flygbolaget ändrar sina regler eller om resmålets inreseregler ändras. Ansvaret vilar på dig att ta reda på vad som gäller för din resa.
Kan man provta sig hos er om man har misstänkt Covid-19?
För provtagning krävs att du är helt symtomfri. Symtomatiska individer hänvisas till sjukvården för provtagning.
Måste man vara svensk medborgare för att provta sig och kunna få ett reseintyg?
Nej. Vi hjälper även de individer som inte är bosatta i Sverige.
Kan jag avboka min tid om jag ångrar mig eller får ändrade planer?
Ja, du kan avboka upp till 4 timmar innan bokad tid. Avbokning därefter debiteras med halva priset.
Hur hanterar ni mina personuppgifter?
Dina personuppgifter hanteras enligt GDPR. Enligt offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) är legitimerad sjukvårdspersonal också skyldig att journalföra alla handlingar. Detta är också viktigt ifall ditt intyg skulle behövas verifieras som äkta. Journalsystemet vi använder uppfyller Socialstyrelsens krav för säker journalföring.
Boka tid genom att ringa oss på 031-54 25 50 eller använda vårat kontaktformulär.
Vad kostar det?
- PCR-test inkl. reseintyg: 1695 SEK (Kina exkluderat)
- Antigen-test inkl. reseintyg: 795 SEK
- Express PCR-test inkl. reseintyg: Pris lämnas på begäran
- Vi kan erbjuda er ett konkurrenskraftigt pris om ni är en familj eller ett större resesällskap. Kontakta oss för en offert.
Vilka betalmetoder accepterar ni?
Vi accepterar kortbetalning och kontaktlösa betalmetoder som Apple Pay och Samsung Pay. Vi hanterar däremot inte kontanter.
Erbjuder ni era tjänster till företag också?
Ja, vi hjälper både privat- och företagskunder.
Var sker provtagningen?
För din bekvämlighet kommer vi till dig för provtagning. Det kan vara hemma hos dig, på din uppfart, på din arbetsplats eller annan lämplig plats.
Hur sker provtagningen?
Både PCR- och antigen-test tas med provtagningspinne som roteras långt bak i näsan. PCR-provet skickas sedan till det laboratorium vi har samarbete med för analys. Antigen-provet kan analyseras på plats med svar inom 20 minuter. Vi bär alltid skyddsutrustning för din och vår säkerhet. Provtagningen sker alltid av legitimerad sjukvårdspersonal.
Vad är skillnaden mellan PCR-test och antigen-test?
PCR-test är ett mer tillförlitligt test och kräver analys på laboratorium. De flesta flygbolag och länder kräver PCR-test för inresa. Antigen-test är ett snabbtest och svar fås inom 20 minuter. Det finns vissa länder där det räcker med antigen-test för inresa. Ansvaret vilar på dig att ta reda på vad som gäller för ditt resmål.
Vad använder ni för provutrustning?
Vi använder oss av kvalitetssäkrade produkter från välrenommerade leverantörer. Vårat PCR-test analyseras av Life Genomics i Göteborg, som är ett laboratorium ackrediterat av Swedac (Sveriges nationella ackrediteringsorgan) för provning enligt standarden ISO 15189. Vårat antigen-test analyseras med ett pålitligt testkit framtaget av Abbott som heter Panbio™ COVID-19 Ag Rapid Test Device (lateral flow), som har en sensitivitet på 91,4% och specificitet på 99,8 %.
Hur vet jag vilket prov jag behöver ta inför min resa?
Vår tjänst syftar till att erbjuda provtagning och utfärdande av friskintyg. Vi tar inget ansvar för vilka krav som behöver vara uppfyllda för ditt resmål. Vi tar heller inte ansvar för eventuella ändringar i olika länders inreseregler eller flygbolagens regler och ageranden.
Vi rekommenderar att du läser på Sweden Abroad och Folkhälsomyndighetens rekommendationer samt kontrollerar med din researrangör eller ditt flygbolag vilka regler som gäller för ditt resmål samt eventuella mellanlandningar.
Hur får jag mitt reseintyg?
För PCR-test skickas intyg elektroniskt med en GDPR-verifierad krypterad metod när provsvar har kommit. Om PCR-provet tas på förmiddagen kan intyget oftast skickas samma kväll. Annars skickas det nästföljande dag. För antigen-test lämnas intyget på plats eftersom provsvar kommer inom 20 minuter.
Kan jag spåra och verifiera mitt provsvar?
Vid provtagning med PCR-test får du ett unikt provnummer, som du kan använda för att spåra och verifiera ditt provsvar på www.coronapassport.se. Denna information finns också på ditt reseintyg.
Vilken information innehåller reseintyget?
Intyget innehåller namn, födelsedatum, passnummer, datum för provtagning, unikt provnummer, QR-kod för verifiering av provsvar, provsvar, analystyp, laboratoriets namn och dess ISO-certifiering. Intyget stämplas och skrivs under av specialistläkare i allmänmedicin.
OBS! Vissa länder har egna officiella intyg som de vill att man fyller i. Det är ditt ansvar att ta reda på om så är fallet för ditt resmål. I annat fall utfärdas vårat standardintyg.
Vad händer om mitt provsvar är positivt?
Covid-19 är en anmälningspliktig sjukdom enligt smittskyddslagen (2004:168) och smittskyddsförordningen (2004:255). I händelse av positivt svar får du inte vidta någon resa och måste isolera dig i karantän. Ett reseintyg kan inte heller utfärdas. Därför riktar sig vår tjänst endast till symtomfria individer. Vid positivt svar hjälper vid dig med rådgivning och ser också till att korrekta åtgärder vidtas, så som smittspårning och smittskyddsanmälan.
Tyvärr går det inte kräva återbetalning eftersom kostnaden för provtagningen är oberoende av provresultatet. Men vi kan utan extra kostnad hjälpa dig med intyg för avbokning av din resa om du har ett avbeställningsskydd som gäller för sjukdom.
Vad händer om mitt flyg blir försenat eller inställt?
Vi tar inget ansvar om ditt flyg blir försenat eller inställt. Likaså tar vi heller inget ansvar ifall flygbolaget ändrar sina regler eller om resmålets inreseregler ändras. Ansvaret vilar på dig att ta reda på vad som gäller för din resa.
Kan man provta sig hos er om man har misstänkt Covid-19?
För provtagning krävs att du är helt symtomfri. Symtomatiska individer hänvisas till sjukvården för provtagning.
Måste man vara svensk medborgare för att provta sig och kunna få ett reseintyg?
Nej. Vi hjälper även de individer som inte är bosatta i Sverige.
Kan jag avboka min tid om jag ångrar mig eller får ändrade planer?
Ja, du kan avboka upp till 4 timmar innan bokad tid. Avbokning därefter debiteras med halva priset.
Hur hanterar ni mina personuppgifter?
Dina personuppgifter hanteras enligt GDPR. Enligt offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) är legitimerad sjukvårdspersonal också skyldig att journalföra alla handlingar. Detta är också viktigt ifall ditt intyg skulle behövas verifieras som äkta. Journalsystemet vi använder uppfyller Socialstyrelsens krav för säker journalföring.